15 Mei 2012

Ketua geng ‘anak berok’ ditahan

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KULIM - Ketua kumpulan ‘anak berok’ yang dilaporkan giat melakukan pelbagai kegiatan jenayah di sini, akhirnya berjaya ditahan polis dari Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) Balai Polis Kulim bersama Balai Polis Kubang Semang.

Suspek berjaya ditahan bersama empat lagi ahli kumpulannya dalam satu serbuan di sebuah rumah di Kubang Semang, kira-kira jam 1 petang, kelmarin.

Semua ditahan ada rekod jenayah lampau dan dibawa ke Balai Polis Kubang Semang untuk siasatan lanjut.

Ketua Balai Polis Kulim, Inspektor Mohd Azlan Abdul Kadir berkata, polis mengekori ahli kumpulan itu sejak tiga hari lalu sebelum serbuan dilakukan.

Menurutnya, beberapa hari lalu polis berjaya menahan tiga ahli kumpulan itu bagaimanapun ketuanya berjaya melarikan diri dengan motosikal jenis Yamaha RXZ.

“Kemudiannya polis membuat susulan serta mengekori aktiviti dijalankan kumpulan itu dan berjaya menahan ketua kumpulan ‘anak berok’ itu.

“Kini polis sedang mencari orang kanan kumpulan itu yang masih bebas,” katanya.

Mohd Azlan berkata, suspek mengaku bersalah melakukan jenayah ragut, pecah cermin kereta dan curi motosikal di sekitar sini.

“Suspek juga menunjukkan tempat di mana dia menyembunyikan motosikal dan beg tangan yang dicuri,” katanya.

Hasil pemeriksaan mendapati, motosikal jenis Yamaha LC135 yang digunakan suspek untuk melakukan jenayah dilaporkan hilang di sini, sejak 8 Mei lalu, manakala kedua-dua beg tangan ditemui, milik dua mangsa yang tinggal di Taman Kenari.

Sebelum ini, suspek pernah dipenjarakan di Pokok Sena atas kesalahan penagihan dadah dan menjalani hukuman penjara selama enam bulan.

Sebaik keluar dari penjara, suspek sekali lagi terlibat dalam perlakuan jenayah samun, berkumpulan dan bersenjata.

Dia kemudiannya menjalani hukuman penjara di penjara Jawi selama 18 bulan.

“Dengan tertangkapnya suspek ini, polis dapat menyelesaikan lima kes jenayah yang dilakukan sekitar Kulim. Bagaimanapun polis masih mencari orang kanan kumpulan ‘anak berok’ kerana terlibat dalam pelbagai kegiatan jenayah. Saya percaya suspek dapat ditahan dalam masa terdekat,” kata Mohd Azlan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: