15 Mei 2012

Gajah liar musnahkan 2 buah rumah orang asli

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

GRIK - Dua keluarga masyarakat Orang Asli seramai 11 orang sempat menyelamatkan diri sebelum rumah mereka ranap dirobohkan sekumpulan gajah liar.

Kejadian di Kampung Pengkalan Balak, dalam Rancangan Pengumpulan Semula (RPS) Banun, pada pukul 8 malam Ahad.

Kehadiran 13 ekor gajah liar itu disedari Shukri Panan, 24, kira-kira pukul 8 malam ketika hendak memasang pelita di kawasan rumah mereka bagi tujuan menghalau haiwan yang sering berkeliaran pada waktu malam.

Ketika itu isterinya Salmi Acu, 20, dan anak mereka Nazri, 5, dan Norhayati, 2, sudah tidur.

Menyedari kemunculan kumpulan gajah sebanyak 13 ekor itu di sekitar rumah mereka, Shukri mengejutkan isterinya dan bertindak memanggil jirannya Ramlan Ramli, 32.

Ramlan kemudiannya turut mengejutkan isterinya dan lima anak mereka bagi menyelamatkan diri.

Dua keluarga itu meninggalkan rumah masing-masing dengan bersembunyi di kawasan berhampiran sambil melihat gajah meranapkan rumah mereka yang diperbuat daripada kayu dan buluh.

"Saya memekik sekuat hati untuk menghalau kumpulan gajah itu dari mendekati rumah kami, tetapi gagal," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Kumpulan gajah liar itu sudah berada di kawasan RPS Banun sejak dua bulan lalu dengan merosakkan tanaman penduduk termasuk anak getah yang berusia enam bulan hampir 20,000 pokok.

Bernama pada Sabtu lalu telah mendedahkan kebimbangan penduduk lapan kampung di kawasan RPS Banun yang bimbang keselamatan terancam kerana sering terserempak dengan kumpulan gajah terutama waktu pagi dan malam.

Walaupun pihak Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) sudah memasang pagar letrik sepanjang 12 kilometer di kawasan perkampungan itu tetapi masih gagal menghalang gajah mendekati kawasan kediaman penduduk.

Dua keluarga berkenaan kini ditempatkan di dewan lama di kampung berdekatan sehingga Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JAKOA) mendirikan rumah baru untuk mereka. - Bernama

Sinar Harian

Tiada ulasan: