15 Mei 2012

Islam tegah gelaran buruk, apatah lagi tuduh kafir

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Beberapa hari sudah berlalu, desakan yang dibuat oleh pelbagai pihak menunjukkan tiada sebarang respons yang diberikan oleh Tan Sri Rahim Nor berhubung dakwaannya menggelar Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Nik Abd Aziz bin Nik Mat sebagai ‘Father of Kafir’. Malangnya, beliau ‘bijak’ pula bersandiwara dengan menafikan kenyataan tersebut. Kenyataan biadab ,melampau dan keterlaluan yang disiarkan oleh New Straits Times pada 8 Mei 2012 ini bukan sahaja mengguris hati masyarakat Kelantan bahkan seluruh pencinta-pencinta agama Islam di Malaysia khususnya, dan di peringkat dunia amnya.
Tuan Guru Nik Aziz merupakan Mursyidul Am sebuah gerakan Islam dan juga ulama’di Malaysia. Beliau merupakan penegak kebenaran dan penentang kebatilan. Bukan ‘kaki bodek’ kepada sang penguasa. Kenyataan ZALIM yang dikeluarkan oleh bekas Ketua Polis Negara terhadap Ulama’ tersohor ini ‘WAJIB’ disanggah berdasarkan firman Allah s.w.t
Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu sebagai penegak keadilan kerana Allah, janganlah kebencianmu kepada sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah kerana ia lebih dekat kepada taqwa, Dan bertaqwalah kepada Allahsesungguhnya Allah maha mengetahui segala yang kamu lakukan.(Al-Ma’idah, ayat 8)
Menuduh orang lain dengan tuduhan kafir atau sesat adalah dosa yang besar. Jika kita tahu bahawa seseorang tidak kafir atau sesat atau fasik, tetapi kita sengaja menuduh imannya yang sah itu sebagai kafir atau sesat, atau menuduh dirinya yang tidak fasik itu sebagai fasik, maka tuduhan itu kembali kepada yang menuduh. Sabda Nabi s.a.w:
Maksudnya: barangsiapa yang menyeru seseorang yg gelaran kufur, atau memanggilnya dengan gelaran musuh Allah, sedangkan dia tidak begitu, maka panggilan itu akan kembali kepadanya (penuduh)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Namun begitu, kita juga hendaklah sedar, di sana ada batas-batas iman dan kufur. Ini seperti sesiapa yang dengan jelas tanpa sebarang andaian lagi menghina Allah dan RasulNya, maka dia terkeluar dari Islam. Demikian juga jika dia menentang secara jelas tanpa sebarang andaian lagi apa yang ditetapkan oleh Allah dengan jelasnya seperti pegharaman arak, judi, zina dan seumpamanya. Sesiapa yang menghalalkan perkara-perkara tersebut atau menentang pengharaman perkara-perkara tersebut dari segi hukum agama, dalam keadaan sedar dan faham maka dia terkeluar dari Islam.
Namun, kita hendaklah berhati-hati apabila menghukum seseorang dengan hukuman murtad atau kufur atau sesat atau seumpamanya. Hal ini kerana, hukuman umum tidak sama dengan hukuman khusus. Hukum umum menghina hukum Islam yang jelas seperti azan membawa murtad, tetapi individu tertentu yang menghina tidak boleh terus dihukum murtad. Hendaklah dilihat keadaannya, maksud ucapannya, kefahamannya dan berbagai latar yang lain.
Firman Allah s.w.t ,mafhumnya:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah sesuatu puak mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, kerana harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka, dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan yang lain, kerana harus puak yang dicemuh itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah sesetengah kamu menyatakan keaiban sesetengahnya yang lain, dan janganlah pula kamu panggil memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk, amatlah buruknya sebutan nama fasiq sesudah ia beriman. Dan ingatlah, sesiapa yang tidak bertaubat daripada perbuatan fasiqnya maka merekalah orang-orang yang zalim”. (Surah al-Hujurat:11)

Larangan memanggil Muslim dengan gelaran yang buruk adalah sangat ditegah di dalam al-Quran. Sebab penurunan ayat 11, Surah al-Hujurat berkisar mengenai sahabat Nabi SAW iaitu Thabit yang memanggil seorang dengan gelaran buruk di zaman jahiliah yang menyebabkan orang itu menjadi malu. Jika memanggil dengan gelaran buruk sudah ditegah, apatah lagi menuduh seseorang Muslim itu sebagai ‘kafir’.
Justeru, saya mewakili seluruh saf kepimpinan Maaruf Club membantah kenyataan biadab dan tidak bermoral yang dikeluarkan oleh oleh Tan Sri Rahim Nor selaku mantan Ketua Polis Negara terhadap Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Nik Abd Aziz bin Nik Mat. Maaruf Club juga menuntut untuk mereka yang terlibat dalam hal ini agar bertaubat kepada Allah dan memohon maaf secara terbuka kerana perkara ini jelas telah memalukan nama mereka yang terlibat. Beliau seharusnya menunjukkan kredibiliti yang tinggi selaku orang pertama yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal keselamatan dalam negeri suatu ketika dahulu. Tokoh-tokoh dalam negara seperti beliau seharusnya mengamalkan akhlak-akhlak islami sebagai ‘role model’ kepada seluruh lapisan masyarakat di Malaysia.
Wallahua’alam.

Penulis ialah Exco Da’wah & Tarbiyyah Maruf Club UIAM 11/12

Harakah Daily

Tiada ulasan: