15 Mei 2012

PAS bimbang manipulasi agar Najib terus berkuasa

23 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Mei: Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub (gambar) bimbang manipulasi besar akan berlaku dalam pilihan raya akan datang untuk memastikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terus berkuasa.

"Najib amat terdesak untuk terus berkuasa bagi membolehkan beliau terus melarikan diri dari inkuiri yang menyiasat urusniaga kerajaan Malaysia membeli kapal selam Scorpene yang kini sedang berlangsung.

"Jika Umno tidak lagi memerintah, kerajaan yang baru pasti akan memberikan sepenuh kerjasama kepada Interpol untuk mengheret Najjib menghadap inkuiri tersebut," katanya.

Sebab itulah, katanya, rakyat perlu berhati-hati dan merasa bimbang terhadap kemungkinan manipulasi tersebut.

Salahuddin juga berharap Perdana Menteri dapat menjaga nama baik dan maruah negara serta tidak melarikan diri dari inkuiri itu.

"Kalau Perdana menteri mempunyai integriti dan mahu dilihat sebagai seorang yang bermaruah dan bermoral, beliau sepatutnya memberikan segala kerjasama kepada apa jua proses perundangan yang berkaitan termasuk inkuiri bagi menyiasat urusniaga kapal selam itu," kata Ahli Parlimen Kubang Kerian itu.

Salahuddin juga menyifatkan kenyataan Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengenai perkara itu semakin menimbulkan kecurigaan rakyat dan juga masyarakat antarabangsa terhadap Perdana Menteri.

Zahid berkata, mahkamah Perancis tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan rakyat Malaysia membuat pengakuan dalam inkuiri tersebut.

"Jangan sampai Perdana Menteri dilihat oleh rakyat dan dunia sebagai orang bersalah," kata Salahuddin.

Baginya, perbuatan melarikan diri dari peluang untuk membersihkan nama dan maruah akan menyebabkan seseorang itu dilihat bersalah.

"Orang yang tidak bersalah sentiasa mencari forum yang diiktiraf seperti perbicaraan mahkamah atau inkuiri seperti yang dibuat di Perancis itu untuk membersihkan namanya," katanya.

Najib, kata beliau, tentu tahu kata-kata yang begitu popular di kalangan orang-orang Melayu iaitu "berani kerana benar dan takut kerana salah".

"Orang tak bersalah bersikap berani kerana beliau berada di pihak yang benar, orang takut pula biasanya merasa begitu takut kerana ia bersalah," katanya.

Peguam Perancis Joseph Breham yang mewakili NGO hak asasi Suara Rakyat Malaysia dalam kes sivil di mahkamah negara itu berkata, hakim mempunyai kuasa mengeluarkan waran tangkap antarabangsa sekiranya perintah sepina ditolak, termasuk meletakkan "arahan merah" (red alert) bersama polis dunia Interpol.

Harakah Daily

Tiada ulasan: