25 Mei 2012

Kereta: Anti Bersih cuba rasuah minda rakyat

4 Rejab 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kumpulan anti-Bersih menggunakan taktik dengan menawarkan dua buah kereta mewah untuk cabutan bertuah disifatkan cubaan untuk merasuah minda masyarakat.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Malaysia, Riduan Mohd Nor berkata, tindakan itu juga dilihat terdesak bagi menarik perhatian masyarakat yang sedang mentertawakan kebodohan penganjur yang digelar Bersih 4.0.

Bersih 4.0 melahirkan rasa tidak puas hati dan mendakwa Himpunan Bersih 3.0 yang di Pengerusi Datuk S. Ambiga telah menyebabkan perniagaan mereka kerugian.

Ekoran itu mereka bertindak membuka 60 gerai di depan rumah Ambiga bermula hari ini.

"Itulah sikap Umno yang sanggup menggunakan siapa sahaja termasuk NGO, pula bertindak membelakangi undang-undang," katanya ketika menghubungi Harakahdaily.

Malah katanya, tawaran kereta mewah oleh Pengarah Bersih 4.0 Datuk Jamal Md Yunus itu ternyata beliau berbohong kononnya perniagaannya rugi.

"Kononya rugi, sedangkan beliau sendiri adalah seorang peniaga kereta mewah, dalam masa yang sama boleh bagi kereta pula," katanya.

Apa yang diperhatikan pada Himpunan Bersih 3.0 lalu, jelas Ridhuan ramai peniaga yang membuka perniagaan pada hari itu untung berlipat kali ganda.

"Ada yang meniaga air mineral sahaja berganda-ganda untung, peniaga mamak juga yang bijak mereka tahu waktu inilah mereka akan kaut keuntungan," katanya.

Bagaimanapun, beliau tidak hairan dengan tawaran mewah yang diberikan, kerana anak muda hari ini sudah bijak dan tidak mungkin terpedaya dengan tawaran itu.

"Selain itu, mereka mahu mengalihkan perhatian anak muda kepada sokongan perubahan negara luar yang sedang mentertawakan pucuk pimpinan negara pada hari ini," katanya.

Sebelum itu, Datuk Jamal berkata, Bersih 4.0 telah membuka halaman Facebook.

Sebagai tanda penghargaan kepada sokongan rakyat, beliau mengumumkan bahawa pelawat Facebook tersebut berpeluang memenangi kereta BMW 530 dalam cabutan bertuah apabila jumlah peminat mencecah 150,000 orang.

Jamal berkata, kereta model 2005 itu bernilai RM225,000.

Sekiranya jumlah peminat Facebook itu mencecah satu juta orang, Jamal berkata, sebuah lagi kereta mewah - 2009-model Lamborghini Gallardo model 2009 bernilai RM1.2 juta - akan ditawarkan dalam cabutan bertuah.

Harakah Daily

Tiada ulasan: