25 Mei 2012

Samseng: PKR tuntut penjelasan Nong Chik

4 Rejab 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA: PKR hari ini menuntut penjelasan daripada Ketua Bahagian Umno Lembah Pantai Dato Raja Nong Chik berhubung serangan terhadap ceramah parti itu di Apartmen Pantai Permai malam tadi.

Naib ketuanya Nurul Izzah Anwar berkata, selain Nong Chik, Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak serta Ketua Pemudanya Khairy Jamaluddin juga perlu bertanggungjawab atas insiden itu.

"Sekiranya mereka tidak melakukan sedemikian, maka Umno telah melampaui batas.

"Semua tindakan kekerasan ini merupakan tidak lain tidak bukan suatu deklarasi perang terhadap rakyat, yang memberi restu untuk menyerang rakyat dan membunuh demokrasi," katanya pada sidang media di ibu Pejabat PKR di sini tengah hari tadi.

Dalam insiden 11 malam tadi, penyokong Umno yang berada di majlis ceramah mereka di kuarters Dewan Bandaraya Raya Kuala Lumpur (DBKL) Pantai Dalam didakwa membalik batu dan telur ke kawasan ceramah Pakatan Rakyat yang terletak berhampiran.

Ketika Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang berucap.

Ekoran insiden itu, seorang warga emas cedera di kepalanya manakala seorang kanak-kanak juga didakwa cedera dan dikhuatiri patah tangan.

Selain itu, tayar kereta milik Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang diletakkan berdekatan tapak ceramah juga didakwa ditoreh oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Menurut Nurul Izzah lagi, beberapa pegawainya juga turut diugut sebelum dan sewaktu program ceramah tersebut berlangsung.

"Cukup jelas bahawa tindakan samseng Umno yang mana telah mengadakan ceramah di dalam kawasan kuarters Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang hanya berjarak 100 meter dari ceramah PKR adalah suatu tindakan provokasi yang cukup tidak bertanggungjawab.

"PKR mengesa pihak polis untuk menyiasat insiden ini dan juga insiden-insiden seumpamanya dengan sepenuhnya agar mereka yang tidak bertanggungjawab dapat dibawa ke muka pengadilan," katanya.

Harakah Daily

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sememang dah menjadi kelaziman puak2 umnok,..sering mengunakan anak muda untuk mengangu gugat kepada majlis daripada pkr yang diadakan,..semata mata bertujuan mengagalkan program tersebut,.dengan cara ini rakyat yang menentukan siapa yang baik dan yang jahat,..maka yang baik akan di sanjung,.menekala yang jahat akan dikafankan,..