25 Mei 2012

Nelayan berputih mata bot musnah terbakar

4 Rejab 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU - Seorang nelayan terpaksa berputih mata selepas botnya musnah dalam kebakaran di Kampung Pantai Mek Mas, Kuala Besar di sini pagi kelmarin.

Kejadian yang berlaku kira-kira jam 3.30 pagi itu hanya disedari, Ramli Salleh, 47, selepas menerima panggilan telefon dari rakannya pada jam 6.30 pagi.

Menurutnya, ketika kejadian dia sedang tidur dirumahnya di Kampung Pauh sehingga dikejutkan dengan kejadian itu selepas rakannya memberitahu botnya terbakar.

”Saya panik apabila menerima berita terbabit, dan bergegas ke tempat kejadian kira-kira jam 7 pagi, namun semuanya musnah dan saya langsung tidak dapat selamatkan barangan termasuk jala dan bot.

”Akibat kejadian itu, saya terpaksa menanggung kerugian hampir RM 40,000,”katanya kepada pemberita ketika ditemui ditempat kejadian pagi kelmarin.

Ramli berkata, dia kini tidak dapat meneruskan pekerjaannya kerana tidak mempunyai pengangkutan selain bot terbabit.

”Harapan saya supaya pihak berwajib dapat membantu keluarga saya, memandangkan saya hanya mengharapkan punca rezeki dari hasil tangkapan ikan ini.

”Buat masa ini saya terpaksa berehat seketika memandangkan kerosakan bot terbabit amat teruk dan kini saya mengharapkan agar bantuan segera dapat disalurkan, bagi mendapatkan bot baru,”katanya.

Sementara Pegawai Bomba Kanan, Balai Bomba dan Penyelamat Kota Bharu, Yazulia Yahya berkata ,pihaknya menerima panggilan pada jam 3.35 pagi.

Sinar Harian

Tiada ulasan: