06 Jun 2012

Euro 2012: Musibah iringi England

16 Rejab 1433H. [MOD] -

BERDASARKAN ranking Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa), England yang menduduki tangga ketujuh dunia menjadi pilihan mara ke pusingan kedua.

Diundi dalam Kumpulan B bersama Perancis (16), Sweden (17) dan tuan rumahUkraine (50) persiapan England ke Euro tahun ini bagaimanapun diulit insiden malang.

Seorang demi seorang pemain utamanya terpaksa digugurkan akibat masalah kecederaan dan terbaru, The Three Lions terpaksa melepaskan Garry Cahill selepas rahang pertahanan Chelsea itu disahkan retak.

Situasi itu menambah pening Roy Hodgson yang terlebih dahulu kehilangan John Ruddy, Gareth Barry dan Frank Lampard.

Malah Hodgson terpaksa melupakan khidmat penyerang prolifik Manchester United, Wayne Rooney dalam dua perlawanan awal peringkat kumpulan selepas digantung kerana menendang pemain pertahanan Montenegro, Miodrag Dzudovic pada aksi kelayakan Oktober tahun lalu.

Kini, mimpi ngeri Hodgson sudah bermula dan pengendali berusia 64 itu terpaksa mengakui huruf 'D' membawa maksud Death atau maut buat pasukannya di Euro tahun ini.

Untuk rekod, England tidak layak beraksi di Euro 2008 dan pencapaian terbaik mereka adalah meraih tempat ketiga pada tahun 1968 dan 1996.

Sinar Harian

Tiada ulasan: