27 Disember 2011

Acu parang: Abang dijel 1 bulan

2 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Niat seorang abang menegur perlakuan adik perempuannya yang didakwa sering pulang lewat malam bertukar pengalaman pahit apabila dia terpaksa meringkuk sebulan di penjara gara-gara didapati bersalah mengacu parang kepada adiknya itu.

Lebih menyedihkan, sejurus hukuman diputuskan, Mohd Noor Einadzlie Yahaya, 30, mengalirkan air mata menangis sehingga mengundang hiba seluruh orang awam yang berada di Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Bekas pekerja sebuah pusat snuker tersebut mengaku bersalah pada pertuduhan mengugut Siti Noor Kamariah Yahaya, 28, menggunakan parang dengan niat hendak menyebabkan ketakutan yang mendatangkan kecederaan dan kematian kepada janda tersebut.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di rumah ibu mereka di Kampung Langgar, di sini pada jam 12.15 tengah malam, 22 Disember lalu.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya nege­ri, Mohd Hafiz Abd Rahman.

Bagaimanapun, Mohd Noor Einadzlie dalam rayuannya menafikan dia mahu mencederakan adiknya itu, sebaliknya, dia memberitahu mahkamah hanya ingin memberi tunjuk ajar kepada Siti Noor Kamariah.

“Mulanya saya ingat pencuri, sebab itu saya pegang parang. Tetapi, tengok-tengok dia yang balik dan cabar saya libas parang. Saya lepas parang kemudian tumbuk dia.

“Dia ingat rumah ni hotel ke balik malam-malam. Dia bercakap kurang ajar dengan saya. Saya kan abang dia. Saya cuma nak ajar dia supaya hormat saya,” katanya.

Majistret Mohd Fazaly Ali Mohd Ghazaly bagaimanapun menegur perbuatan tertuduh yang menggunakan senjata berbahaya tersebut.

“Walaupun tingkah laku adik kamu tidak sesuai tetapi cara kamu melarang dengan mengugutnya dengan parang juga tidak betul, malah, hanya menjerat diri kamu sendiri.

“Larang sahaja sudahlah. Jangan sampai guna senjata berbahaya yang boleh membawa maut. Lebih-lebih lagi terhadap adik-beradik sendiri,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: