27 Disember 2011

Mana saya hendak cari duit?

2 Safar 1433H. [MOD] -

BANTING - “Mana saya hendak cari duit lagi…” luahan tukang kayu, Anjang anak Ukly, 38, yang tidak dapat menahan sebak apabila semua baju sekolah dua anaknya terbakar, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 10 pagi itu, rumah papan milik penduduk Orang Asli di Kampung Kampung Orang Asli Sungai Judah, Pulau Carey hangus.

Anjang bimbang tidak dapat membeli kelengkapan persekolahan anaknya kerana sebelum ini dia mengambil masa hampir tiga bulan menyediakan kelengkapan itu.

“Baju sekolah, kasut, beg dan peralatan tulis anak-anak diletakkan di ruang tamu

“Menurut jiran, api marak sangat cepat kira-kira 15 minit dan saya tidak sangka semua barangan elektrik turut tidak dapat diselamatkan,” katanya yang ke pekan berhampiran mengisi minyak motosikal.

Sementara waktu katanya, dia dan keluarga menumpang di rumah saudaranya berhampiran.

Menurutnya, walaupun semua pakaian dan peralatan rumahnya gagal diselamatkan, namun dia bersyukur semua ahli keluarganya tidak mengalami kecederaan.

“Secara kebetulan, ketika kejadian isteri saya berada di kampung manakala lima anaknya di rumah jiran.

“Saya mendapat tahu berita kebakaran itu setelah dihubungi seorang jiran, sebaik sampai di rumah, api menjulang tinggi,” katanya.

Sementara itu, Penyelaras Pembangunan Persekutuan Parlimen Kuala Langat, Datuk Sulaiman Mohd Karli akan merujuk perkara berkenaan kepada Jabatan Hal Ehwal Orang Asli.

Menurutnya, pihaknya akan juga membuat permohonan khas kepada Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri untuk membantu membina rumah baru bagi meringankan beban.

“Saya simpati nasib mangsa yang terpaksa berkorban beberapa bulan menyimpan duit membeli kelengkapan sekolah dua anaknya,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: