18 Mei 2012

Kalau media bebas bersuara, BN telah lama berkubur dari peta politik negara.

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -
KENYATAAN MEDIA.

Akhbar, RTM, TV dan radio yang berada di dalam negeri di perintah PR tidak memberi peluang kepada pimpinan negeri yang telah dipilih secara sah oleh rakyat untuk berucap walaupun untuk beberapa minit sahaja, pemberitaan dalam akhabar pro kerajaan ternyata sangat berat sebelah.

Buktinya Menteri Besar Kelantan sendiri tidak diberi peluang untuk ke udara di RTM Kota Baharu walau hanya untuk menyampaikan salam aidil fitri , Nasib yang sama juga berlaku di negeri yang dimenangi oleh PR.
.
Pelawaan debat Anwar Ibrahim terhadap Najib Razak pun dikatakan tidak relevan oleh pemimpin tertinggi tersebut, saya ingin bertanya demokrasi apakah yang diperjuang Umno selama ini ? Kerana apa yang berlaku menggambarkan kearah menutup ruang demokrasi seperti yang telah diamalkan dibanyak negara.

Oleh itu saya kira sangat wajar tindakan kerajaan negeri Pakatan Rakyat memutuskan supaya tidak melanggan dan melarang pengedaran akhbar "pengampu" di beberapa tempat, pada perkiraan saya Utusan Malaysia misalnya perlu tengok dan nilai semula entiti akhbar tersebut adakah benar mereka mahu menyampaikan maklumat yang bermanfaat kepada masyarakat atau ada agenda selain kebebasan maklumat.

Lagi malang apabila akhbar tersebut tanpil tanpa nilai akhlak Islam dan moral dengan menyiarkan berita dan gambar berunsur lucah demi merealisasikan hasrat pemimpin BN yang ingin mempertahankan kuasa yang berada dihujung tanduk. Segalanya dihalalkan tanpa peduli nilai agama dan moral.

Indeks kebebasan media dalam ranking dunia (yang telah merudum teruk) ditentukan oleh kuasa politik BN yang berimej buruk.

Topik kebebasan bersuara ala BN juga telah menghasilkan generasi yang mandom, dalam isu AUKU misalnya, kita telah saksikan bagaimana baru-baru ini pihak universiti yang telah menghukum beberapa orang mahasiswa dengan hukuman disebabkan kelantangan mereka bersuara menentang tindakan kerajaan.

Begitu juga negara telah menyaksikan bagaimana nasib para penjawat awam yang menyokong parti pembangkang, mereka telah menerima tekanan dalam pelbagai bentuk seperti tukar lokasi bertugas dan macam-macam lagi, adakah ini kebebasan bersuara yang BN kata sebagai demokrasi? Inilah tanda ‘kebodohan’ BN dan juga medianya.

Mereka mengutarakan isu untuk melawan semula hujah dari Pakatan Rakyat, sedangkan hujah mereka sendiri telah menzahirkan ‘kebodohan’ mereka, inilah yang dikatakan ‘ludahan sendiri terpalit semula ke muka si peludah’.

Nampaknya akhbar pro BN cuba mengambil contoh yang tidak kena dengan isu demokrasi yang dibawa, isu pemecatan dan perletakan jawatan ahli politik Pakatan Rakyat tidak sesuai dengan topik demokrasi, walhal BN lah telah menutup ruang demokrasi yang ada sehingga telah menyebabkan ranking negara dalam isu kebebasan media merudum teruk dan berada di bawah kedudukan Myanmar.

Secara ringkas, saya mencabar BN supaya membuka akses media kepada Pakatan Rakyat untuk bersuara di televisyen dan radio dan adakan debat antara Pimpinan BN dengan Pimpinan Pakatan Rakyat secara langsung setiap minggu.

BN melalui lidah rasmi mereka terutamanya Utusan Malaysia seakan ‘buta’ makna demokrasi, umpama penjaga gol yang diikat badannya pada tiang gol semasa sepakan penalti, penjaringnya Umno BN, pengadilnya pula SPR yang juga ahli Umno, itulah makna peraturan bola sepak yang sah menurut mereka.

Rakyat Malaysia telah dimomokkan dengan ucapan pimpinan BN, hujah, laporan media yang berat sebelah selama puluhan tahun, jika sekatan ini dibuka, saya pasti BN telah lama berkubur dari peta politik negara.

18 Mei 2012.

Drs. Khalil Idham Lim
ADUN Titi Serong.

Tiada ulasan: