18 Mei 2012

Muzakarah: Muhyidin tak faham atau buat tak faham

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS menyifatkan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyidin Yassin tidak faham dengan muzakarah yang dicadangkan oleh PAS atau berpura-pura tidak faham.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, muzakarah yang ditawarkan kepada semua NGO dan parti politik jelas untuk menerangkan pendirian PAS mengenai isu-isu yang tidak difahami oleh sesetengah pihak.

"Jadi tidak berbangkit soal PAS hendak bermuzakarah dengan Umno atas dasar untuk penyatuan politik. Isu itu sudah lama mati," kata Mustafa kepada Harakahdaily.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat serta Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebelum ini menyatakan kesediaan PAS untuk bermuzakarah dengan mana-mana pihak termasuk NGO dan parti politik.

Muzakarah terbaru yang dicadangkan oleh Tuan Guru Nik Aziz adalah lebih kepada membincangkan isu perkataan Islam pada nama PAS.

Tuan Guru Nik Aziz berkata, sudah lama PAS tunggu muzakarah.

Ini ekoran kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menyifatkan perjuangan PAS kini sudah menyeleweng dan beliau mencadangkan Majlis Fatwa Kebangsaan mempertimbangkan diadakan muzakarah bagi membincangkan kewajaran PAS menggunakan perkataan Islam.

Namun, semalam Muhyidin menyebut Umno sedia menyahut seruan PAS untuk bermuzakarah asalkan tujuannya adalah untuk kepentingan ummah, masyarakat Islam dan negara.

Menurut Sinar Harian, walaupun agak terkejut dengan pelawaan PAS itu, beliau, yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, perkara itu telah dan pernah disuarakan parti itu sebelum ini, namun ditolak keras, khususnya oleh Nik Abdul Aziz.

"Kalau ikut yang lepas, Nik Aziz tak pernah setuju. Masa itu dia kata Umno tak boleh dipercayai, tapi kalau hasrat dia ikhlas, tujuan untuk kebaikan ummah, masyarakat Islam dan negara Malaysia kita tidak jadi masalah," katanya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: