18 Mei 2012

Ketakutan siswa kembali semula

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

1. Sejarah mencatatkan bahawa ketika tahun – tahun akhir pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad, budaya takut atau ‘culture of fear’ menular dalam kalangan masyarakat termasuk para akademia dan mahasiswa.

2. Tambahan pula, dengan kehadiran Akta Universiti Kolej Universiti 1971, Akta 174 dan Akta 555 memanaskan lagi bahang ketakutan para cendekiawan ini.

3. Selama berpuluh tahun mahasiswa berada dalam ketakutan pabila hidup dalam undang-undang drakonian ini.

4. Namun begitu, perubahan dapat dlihat apabila beberapa gerakan mahasiswa di bawah Solidariti Mahasiswa Malaysia mula menunjukkan taring bagi memperjuangkan isu kebebasan akademik dalam negara ini.

5. Ditambah dengan kemenangan kes UKM4 yang menunjukkan keputusan AUKU tidak sah dibawah Perlembagaan membuatkan mahasiswa lebih berasa selesa.

6. Sehingga Adam Adli digantung, mahasiswa bertambah ligat memperjuangkan isu-isu yang melanda negara.

7. Selepas ditekan, Perdana Menteri Najib Razak juga membuat pindaan supaya dimansuhkan AUKU dan undang – undang seumpamanya.

8. Malangnya , selepas kononnya pindaan dibuat tiga mahasiswa(UM3) iaitu Muhammad Safwan Anang, Haziq Abdullah Abdul Aziz dan Muhammad Syahid telah dikenakan tindakan AUKU atas sikap dan tindakan mereka dalam demonstrasi Anti – PTPTN tempoh hari. Mereka dikatakan memalukan nama universiti serta mengganggu ketenteraman awam. Justeru , mereka digantung satu semester, dikenakan amaran keras serta denda RM200 setiap seorang.

9. Jadi, saya melihat gerakan mahasiswa yang mula konsisten ketika memperjuangkan kebebasan akademik hingga PTPTN mula malap apabila beberapa pemimpin ‘terkena’.

10. Besar kemungkinan pencerahan yang tegar belum dilaksanakan oleh Solidariti Mahasiswa, oleh itu mudah sahaja mereka dihinggapi ‘culture of fear’ pabila persekitaran dan atmosfera berubah.

11. Saya menyeru supaya mahasiswa kembali muhasabah. Apa yang kalian mahu sebenarnya?

12. Dan perjuangan ini akan diteruskan. Ia bukan sekadar disini, tetapi merupakan satu perjalanan yang masih panjang.

MEGAT HIDAYAT,
Fakulti Undang-undang
UiTM

Harakah Daily

Tiada ulasan: