10 Mei 2012

Penganggur dipenjara belasah isteri guna kayu hoki

18 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Perlakuan ganas seorang penganggur mencederakan isterinya menggunakan kayu hoki, tahun lalu, menerima balasan apabila dia dihukum dua tahun penjara dan tiga kali sebatan.

Majistret Mohd Fazaly Ali Mohd Ghazaly menjatuhkan hukuman tersebut ke atas Mohd Asri Ahamed@Mohammad, 26, selepas lelaki tersebut mengaku bersalah mengasari isterinya itu.

Mohd Asri didapati bersalah mencederakan Nik Rosdiana Mohamed, 22, pada jam 10 pagi, 17 Januari lalu di rumah mereka di Jalan Panji, di sini.

Selain kayu hoki, Mohd Asri juga mengaku menggunakan kayu sepanjang 1.5 meter dalam kejadian itu.

Dia dituduh mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tiga tahun atau denda atau dengan sebat atau mana-mana dua daripada seksaan itu jika sabit kesalahan.

Menurut fakta kes, semasa isteri tertuduh berada di rumah mereka pada tarikh berkenaan, berlaku selisih faham dan Mohd Asri memukul mangsa menggunakan kedua-dua kayu tersebut.

Punca tindakan tertuduh disebabkan lelaki itu marahkan isterinya yang dikatakan cuai menjaga anak sehingga anak mereka terjatuh.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam semasa membuat rayuan sebelum hukuman dijatuhkan memohon supaya dia diberikan hukuman yang ringan.

Timbalan Pendakwa Raya, Noor Dayana Mohamad yang mengendalikan pendakwaan memohon supaya tertuduh dikenakan hukuman yang setimpal supaya memberi pengajaran kepadanya.

Dalam perkembangan sama, tertuduh turut mengaku memukul mangsa menggunakan topi keledar di kantin sebuah kelab di Pengkalan Chepa di sini, pada jam 8 malam, 3 Mei lalu.

Hukuman bagaimanapun ditangguhkan kerana menunggu laporan perubatan mangsa.

Kes disambung pada 12 Jun depan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: