10 Mei 2012

Kilang proses, edar kopi terbakar

18 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

JOHOR BAHRU – Sebuah kilang memproses dan mengedar kopi di Jalan Jening berhampiran Kawasan Perindustrian Taman Johor, dekat sini, terbakar petang semalam.

Timbalan Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Mohd Yusof Mohd Gunnos berkata, sejurus menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 3.58 petang, seramai 27 anggota bersama tujuh jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Johor Bahru dan Johor Jaya bergegas ke tempat kejadian.

“Sebaik tiba di lokasi kira-kira jam 4.10 petang, anggota kami mengambil masa sehingga kira-kira jam 5.45 petang untuk mengawal kebakaran. Kami juga terpaksa menggunakan enam pili bomba bagi mengawal kebakaran kilang tersebut.

“Hampir 70 peratus kilang tersebut terbakar setelah kami tiba ke lokasi. Semasa kejadian, seramai 12 pekerja wanita dan 10 pekerja lelaki berada di tempat kejadian, bagaimanapun kesemua mereka berjaya menyelamatkan diri tanpa mengalami kecederaan dan punca kejadian masih disiasat,” katanya.

Sementara itu, penyelia kilang berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Lee, 40an berkata, ketika kejadian dia berada di dalam tandas sebelum mendengar jeritan para pekerjanya.

“Saya terus keluar dari tandas dan pihak pengurusan mengarahkan kami menyelamatkan diri masing-masing. Kilang ini telah beroperasi lebih 10 tahun,” katanya.

Agency

Tiada ulasan: