10 Mei 2012

Liga Europa: Simeone bangga pencapaian Atletico Madrid

18 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

JURULATIH Atletico Madrid, Diego Simeone melahirkan rasa kegembiraan setelah berjaya membimbing pasukannya muncul juara Liga Europa - mempertahankan gelaran untuk kali kedua dalam tempoh dua tahun.

Pada perlawanan awal pagi tadi (waktu Malaysia), Atletico Madrid menewaskan rakan senegaranya, Athletic Bilbao 3-0 menerusi dua jaringan penyerang kelahiran Colombia, Radamel Falcao dan Ribas Diego pada minit ke-85 untuk memusnahkan impian kelab itu dinobatkan juara kali pertama setelah gagal melakukannya pada 1977.

"Saya gembira dengan corak permainan pemain pada pertemuan tadi sehingga kita berjaya mencapai apa yang kita inginkan selama ini.

"Pemain bermain dengan sangat bagus, Radamel pula menunjukkan peningkatan yang luar biasa sehingga membuatkan matlamat kita untuk menjulang juara tercapai," kata Simeone.

Tambah beliau, kemenangan ini juga dapat membuka mata banyak pihak di seluruh Eropah yang selama ini mempertikaikan kemampuan mereka untuk mencipta kejayaan.

"Sekarang adalah masa untuk semua orang mengingati kejayaan kami dan berharap mereka akan gembira dengan apa yang telah kami capai," katanya.

Sementara itu, bagi jurulatih Athletic Bilbao, Marcelo Bielsa, kekalahan ini merupakan satu tamparan hebat yang diterima oleh kelab itu, bagaimanapun beliau tidak akan menyalahkan pemain seratus peratus sebaliknya akan bertanggungjawab dengan apa yang telah berlaku.

"Saya memang kecewa, apa yang saya lihat, pemain tidak bermain dengan baik.

"Namun saya tetap berpuas hati dengan komitmen pemain yang ditunjukkan, dan saya akan bertanggungjawab kekalalahan ini dengan pihak pengurusan.

"Apa-apa pun kami terpaksa akur kerana Madrid bermain sangat baik. Mereka berjuang berhabis-habisan sehingga ke wisel penamat, dan mereka memang layak untuk mencapai kemenangan ini," kata bekas jurulatih Argentina itu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: