16 Februari 2012

Maut lepas tahlil arwah

23 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

DUNGUN - “Saya terus longlai sebaik melihat mayat adik saya terbujur kaku, lebih menyayat hati apabila kepalanya berkecai dengan sebahagian otaknya terburai atas jalan.

Demikian cerita Mohd Ismadi Awang, 27, yang terpaku seketika sebaik menyaksikan mayat adiknya, Kamaruddin Awang, 23, yang maut dipercayai digilis van, dalam satu kemalangan di persimpangan jalan dekat sini, malam semalam.

Ismadi yang masih hiba dengan pemergian adik bongsunya itu berkata, dia seolah tidak percaya melihat mayat yang berada di atas jalan itu adalah adik lelakinya, kerana mereka berdua baru sahaja bersama dalam satu majlis tahlil di rumahnya dekat Batu Tiong.

Ismadi berkata, selepas majlis tahlil arwah ibu saudaranya yang meninggal dunia tiga hari lalu, mangsa dikatakan bergegas keluar menuju ke bandar Dungun untuk mengisi minyak motosikalnya.

Bagaimanapun, sebelum keluar, Ismadi menyuruh adiknya itu membuang sampah selain sempat bergurau antara satu sama lain.

“Sebelum keluar rumah, saya sempat menyuruhnya membuang sampah, namun dia membantah, walhal sebelum ini dia akur setiap apa yang saya suruh.

“Kira-kira sejam selepas dia keluar, tiba-tiba ada orang memberitahu adik kemalangan. Bila sampai di tempat kejadian, saya tergamam lihat motosikalnya dan tubuhnya yang sudah tidak bernyawa itu, tak sangka dia pergi begitu cepat,” katanya.

Bagaimanapun kata Ismadi, dia menerima ketentuan Tuhan apabila adiknya menemui ajal dalam kemalangan itu.

Namun, perasaannya tersentuh apabila melihat mayat adiknya dalam keadaan yang amat menyayat hati, dengan kecederaan parah di seluruh anggota badan, termasuk sebahagian otaknya terburai sehingga memaksa pihak polis mengutipnya di atas jalan raya sebelum dimasukkan ke dalam plastik.

“Saya sebak sebaik melihat keadaan mayatnya yang begitu menyayat hati, hanya Tuhan tahu perasaan saya ketika itu,” katanya.

Arwah Kamaruddin yang juga seorang pekerja kilang memproses ikan berdekatan, mati di tempat kejadian setelah mengalami kecederaan parah pada bahagian kepala serta anggota badan lain.

Kemalangan di Kilometer 72 jalan Kuala Terengganu-Kuantan itu dikatakan berlaku apabila mangsa dipercayai dilanggar sebuah van dari arah Kuantan menghala ke Kuala Terengganu, yang tidak sempat mengelak sebaik melihat sebuah motosikal.

Mangsa dipercayai turut dilanggar kenderaan lain sebelum dilanggar pula van muatan tekstil yang dipandu Ishak Rasul, 33, dari Pandan Jaya.

Mayat mangsa dihantar ke Unit Forensik Hospital Dungun untuk bedah siasat, dan hasil pemeriksaan mendapati mangsa mati akibat cedera teruk di seluruh badan termasuk kepala.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Ismail Abdullah mengesahkan kejadian dan kes masih dalam siasatan pihaknya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: