12 Januari 2012

SITC, MPSI, IPSI, UPSI; Adam, hang hero kami !

18 Safar 1433H. [MOD] -

Dari dulu lagi, apabila lulusan SITC, lepas tu MPSI melapor diri ke sekolah, Guru-guru Besar memang senang hati. Bagi apa saja tugas, tak pernah tolak ke tepi, mesti cuba buat dan memang pentadbiran sekolah puas hati.

Masa dalam latihan, memang pelatih MPSI hebat sekali. Kalau aktiviti sastera dan seni, semua kami juarai. Kalau drama kawan kami Hassan Ghazali tu juara Drama seMalaysia dalam Pestarama antara maktab-maktab bakal cikgu-cikgi.

Dalam puisi kami ada adik Dinsman, ASASMU (Angkatan Sasterawan Muda) kami tubuh memang jadi. Petang-petang padang Astakona tempat berpuisi.

Tapi dari SITC, MPSI, IPSI sampai UPSI la ni, pihak pentadbiran, memang kerja depa dok buli kami. La ni hangpa pun dok rasai. Masa kami dulu ada Mat Fail, nama samaran dia Encik Razani.

Kami silap sikit dia ugut bubuh surat amaran dalam fail. Fail tu pulak katanya dia hantar kat sekolah tempat kami nak lapor diri. Punya la busuk hati.

Ni nak cerita serius sikit. Pada malam, satu hari dalam tahun 1981, kami masih dalam program ROS. Ada kawan kami Zainab nak kena gantung maktab. Puncanya dia pakai purdah. Masa tu kalau pakai purdah memang pelik.

Tapi kalau pakai dedah, seluar rok enam inci nampak parut paha buleh pulak. Tapi si Zainab ni nak jaga akhlak dia, lagi pula tiada dalam pekeliling kata pakai purdah langgar peraturan pakaian.

Dia ROS dekat-dekat dengan Sungai Slim. Sekolah mana tak boleh bagi tau lah. Guru Besar dia buat laporan kat Mat Fail. Apa lagi Mat Fail ni memang jenis busuk hati. Guru Besar kata dia guru bahasa, macam mana budak nak tengok dia cakap, nak tengok muka cikgu.

Tapi sebenarnya, Zainab waktu mengajar dalam kelas buka purdah. Budak-budak sangat suka cara cikgu Zainab mengajar. Cikgu sekolah tu pun suka kat Zainab. Guru Besar je yang dengki. Dia nak Zainab buka purdah sebaik masuk ke pagar kawasan sekolah.

Kalaulah pentadbiran maktab nak tolong pelatihnya, tentu depa akan tukar Zainab pi ROS sekolah lain. Tapi memang kalau dah dasar buli, Zainab kena gantung.

Malam tu kami berkumpul di asrama Santana. Sebabnya exco PGP paling ramai di Santana. Bincang punya bincang, satu resolusi diambil. Mogok dan tunjuk perasaan! Exco makanan AR Najib kata semua dah ready. Geng-geng kelate dah takbir.

Tiba-tiba datang abang askar yang sama-sama kursus nak jadi cikgu bagi nasihat. Janganlah. Nanti kita yang ramai kena, Zainab dah pun kena. Pentabiran dia peduli apa, satu maktab dia boleh buang.

Atas risiko kalau kami kena buang, penjamin kami pulak kena bayar RM25,000.00 sebagai ganti rugi. Kalau nilai sekarang agak-agak empat kali ganda kot. Akhirnya, Zainab buat keputusan berhenti.

Selepas tiga puluh tahun depa buat hal lagi. Adam, depa ni memang keturunan zalim. Kami yang depa janji nak bagi imbuhan sebab bimbing cikgu pelatih UPSI, sampai la ni dah lima tahun, janji tinggal janji. Adam, hang hero kami.

Oleh Annuar Kamaruddin

1 ulasan:

Awanama berkata...

perkara tersebut memang benar-benar terjadi. di mana agaknya zainab. dan di mana agaknya boy friendnya pok cha. harap kalian berdua sudah menjadi suami isteri.
de merino club - 1980/81