12 Januari 2012

5 petugas PAS Tampin dibebaskan

18 Safar 1433H. [MOD] -

TAMPIN, 12 Jan: Mahkamah Majistret Tampin membebaskan lima pemimpin dan ahli PAS kawasan Tampin yang ditahan tiga hari lalu oleh polis ekoran kejadian mengoyakkan poster sempena Rapat Pakatan Rakyat Negeri Sembilan 15 Januari ini.

Pembebasan mereka yang disambut oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan Taufek Abd Ghani pagi ini. Mereka dibebas dengan jaminan polis.

(Gambar: Taufek [kiri sekali] bergambar dengan lima pemimpin dan ahli PAS Tampin yang dibebaskan dengan jaminan polis hari ini)

Kelima-lima mereka ditahan tiga hari lalu ketika datang ke Balai Polis Tampin untuk membuat laporan polis ekoran pertengkaran yang berlaku antara mereka dengan sekumpulan orang yang mendakwa petugas Majlis Daerah Tampin kemudiannya.

Ia berlaku pada 9 Januari lepas, apabila kelima-lima mendapati poster Rapat Pakatan Rakyat N9 dikoyak selepas mereka memasangnya di pekan Gemencih.

Apabila kelima-lima petugas PAS yang diketuai Zanil Subuh, Ketua Penerangan PAS Tampin itu menyiasat mendapati sekumpulan orang sedang mengoyak poster itu. Apabila ditanya, mereka menjawab, mendapat arahan untuk membuang poster itu.

Ekoran itu, berlaku pertengkaran antara mereka kerana para petugas PAS ini beranggapan yang mengoyak ini dari parti lawan yang cuba merosakkan majlis mereka kerana tidak memperkenalkan diri atau berpakaian seragam.

Selepas itu, satu laporan polis dibuat. Para petugas PAS ini pula ke balai polis Tampin jam 2 pagi hari yang sama untuk membuat laporan polis juga ekoran pertengkaran itu.

Namun, mereka telah ditahan polis atas dakwaan menghalang tugas pejawat awam iaitu petugas Majlis Daerah Tampin yang membuang poster itu.

"Saya yakin sukar untuk mereka mendakwa kerana yang mendakwa petugas majlis daerah ini tidak berpakaian seragam, notis pula tidak dikeluarkan," kata Taufek, Adun Paroi itu.

Pakatan Rakyat merancang untuk mengadakan Rapat Rakyat N9 di Dataran Rakyat pekan Gemas Ahad ini.

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Haji Mohamad Sabu dan Lim Guan Eng dijangka menyertai rapat yang dibuat di bumi NFC (National Feedlot Centre) ini.

Mereka memanggil Gemas bumi NFC kerana ladang lembu yang dimiliki NFC dibina di Gemas.

"Saya dapati moral kelima-lima mereka amat tinggi walaupun tiga malam tidur di lokap kerana selepas bebas terus mereka membuat kerja untuk rapat Pakatan Ahad ini," kata Taufek kepada Harakahdaily.

Harakah Daily

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yg sebona eh umno dah gelabah tak tau camno lai nak buek makin lamo makin ramai sokong pas...kalau camni la den raso pas boleh monang dun monceh