12 Januari 2012

Rafizi: Najib perlu henti sebarang keputusan babitkan NFC

18 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA, 12 Jan — Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini mendedahkan, terdapatnya cubaan untuk mengambil alih syarikat National Meat and Livestock Corporation (NLFC) oleh Pusat Fidlot Nasional (NFC) dalam satu Mesyuarat Agung Luarbiasa (EGM) dengan mengeluarkan notis singkat untuk membuat keputusan.

Rafizi (gambar) ketika sidang media di Pejabat PKR di sini menganggap tindakan tersebut adalah tidak baik dan mencurigakan.

“Berdasarkan maklumat yang saya terima, pengurusan NFC telah memanggil EGM bagi membincangkan pengambilalihan NMLC yang dimiliki keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil oleh NFC, mereka diberi notis tiga hari untuk membuat keputusan.

“Saya percaya tindakan tergesa-gesa memanggil mesyuarat Lembaga Pengarah NFC dan EGM dalam tempoh singkat ini berniat tidak baik dan mengganggu siasatan yang sedang berjalan sekarang ini,” katanya.

NFC merupakan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atas saham yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan.

Menurut Rafizi, pihaknya percaya terdapat rancangan mencurigakan daripada perkara tersebut, dan mendesak Datuk Seri Najib Razak sebagai Menteri Kewangan untuk membekukan aktiviti dan urusan mana-mana syarikat yang berkaitan dengan NFC.

“PKR mendesak Datuk Seri Najib membekukan semua aktiviti mana-mana syarikat yang pernah menggunakan dana NFC yang diberikan kerajaan.

“Kecuaian beliau boleh menyebabkan baki daripada dana RM250 juta itu lesap melalui pelbagai urusniaga sekiranya perdana menteri masih lagi berdiam diri dalam isu ini,” tegasnya.

Sehubungan itu, PKR mendesak perdana menteri melantik pentadbir korporat sementara yang bebas untuk mengambil alih NFC sementara menunggu siasatan selesai.

“Tindakan ini bertepatan dengan tatakelola yang baik, yang kebiasannya digunakan untuk mengelakkan lebih banyak penyelewengan berlaku,” tambahnya.

malaysian insider/-

Tiada ulasan: