12 Januari 2012

PKR cadang kerajaan ambil alih pengurusan NFC

18 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 12 Jan: Kerajaan dicadangkan mengambil alih pengurusan National Feedlot Corporation (NFC) dari keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil melalui wakil-wakilnya sekurang-kurangnya ketika siasatan sedang berjalan.

Ini berikutan maklumat dalaman yang memberitahu, pengurusan NFC telah memanggil satu mesyuarat Lembaga Pengarah NFC dan Mesyuarat Agung Luarbiasa (EGM) minggu ini dengan hanya memberikan tempoh 3 hari untuk membuat beberapa keputusan penting.

Di antara agenda yang akan dibincangkan termasuklah membuat keputusan mengenai cadangan pengambilalihan National Meat & Livestock Corporation (NMLC) yang dimiliki oleh keluarga Shahrizat Jalil oleh NFC.

NFC adalah sebuah syarikat berkaitan kerajaan (government linked corporation) melalui saham khas yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan.

Demikian kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

"Saya percaya tindakan tergesa-gesa memanggil mesyuarat Lembaga Pengarah NFC dan EGM dalam tempoh yang singkat ini berniat tidak baik dan akan mengganggu siasatan terhadap NFC yang sedang berjalan," katanya.

Pada masa yang sama, kata beliau, keputusan-keputusan yang diambil boleh merugikan rakyat melalui pelbagai urusniaga di antara NFC dan syarikat-syarikat milik keluarga Shahrizat, seperti mana yang telah didedahkan sebelum ini.

Keluarga Shahrizat didakwa mendapat pinjaman mudah kerajaan sebanyak RM250 juta untuk membangunkan NFC bagi memenuhi keperluan daging negara, namun projek itu gagal.

Pendedahannya dibuat melalui laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini. Ekoran itu, pelbagai pendedahan dibuat termasuk pembelian kondo mewah oleh NFC di Bangsar dan juga Singapura. Turut didakwa, NFC juga membeli kondo di Australia.

"Oleh itu, saya mendesak Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Kewangan supaya tidak lagi berdiam diri dan campur tangan segera dengan membekukan sebarang aktiviti dan keputusan di dalam semua syarikat-syarikat yang pernah menggunakan dana RM250 juta yang diberikan oleh Kerajaan Malaysia," kata Rafizi hari ini.

Bagi beliau, bukan sahaja Menteri Kewangan (Datuk Seri Najib) cuba mencuci tangan dengan langsung tidak menerima pertanggungjawaban walaupun beliau sendiri yang menganugerahkan projek ini kepada NFC, malah kini kecuaian beliau boleh menyebabkan baki dana dan harta yang dibeli dengan dana rakyat lesap melalui pelbagai urusniaga yang dibuat selepas skandal ini didedahkan.

Muhyidin paling bersalah

Sebelum ini media melaporkan, program NFC diluluskan dalam Rancangan Malaysia ke 9 untuk meningkatkan pengeluaran daging negara. Ekoran itu, program dimasukkan dalam Jawatankuasa Berimpak Tinggi, yang dipengerusi timbalan perdana menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Razak.

Memandangkan tidak ada peruntukan untuk melaksanakannya, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika itu, Tan Sri Muhyidin Yassin telah meminta peruntukan di bawah kementeriannya digunakan untuk membiayai projek itu.

Dari situlah, pinjaman mudah RM250 juta di keluarkan kepada NFC namun disalahgunakan untuk tujuan lain sehingga projek itu gagal mencapai sasaran dan ditegur oleh Ketua Audit Negara dalam laporannya.

Bagi Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu, selain Shahrizat dan keluarga yang mengambil kesempatan, yang paling banyak bersalah dalam isu ini adalah Muhyidin yang sepatutnya memantau projek ini namun membiarkan wang rakyat diselewengkan.

Ketika PAS memecat Datuk Dr Hasan Mohd Ali, Muhyidin menyifatkan tindakan itu tidak Islamik kerana tidak memberikan peluang kepada Hasan untuk membela diri.

Namun seorang pemimpin PAS menjelaskan, Hasan telah diberikan terlalu banyak peluang termasuk berbincang dengan pimpinan tertinggi parti termasuk Mursyidul Am dan membuat kenyataan bagi membersihkan namanya namun Hasan terus bertindak merosakkan nama baik PAS di media lawan.

"Apa yang Muhyidin buat untuk 'perompak' wang rakyat ini. Inikah yang lebih Islamik?" soal pemimpin PAS berkenaan tetapi tidak mahu namanya disebutkan.

Harakah Daily

Tiada ulasan: