14 Jun 2012

Dua kes ular tedung dalam sejam

24 Rejab 1433H. [MOD] -

ALOR GAJAH – Dalam tempoh sejam, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) di sini menerima dua panggilan kecemasan membabitkan penemuan ular tedung oleh orang awam, kelmarin.

Panggilan pertama membabitkan seekor ular tedung selar yang dijumpai di bahagian enjin sebuah kereta di Taman Kebaya, Paya Datuk di sini.

Manakala, setengah jam selepas usaha menangkap ular berkenaan dilakukan tiga anggota JPAM, mereka menerima panggilan penemuan seekor ular jenis sama di sebuah rak dapur di Kampung Brisu, Lubok Cina pula.

Pegawai Staff Muda JPAM, Shahrul Reza Saiful Bahari berkata, pihaknya menerima panggilan pertama dari seorang warga emas berusia 75 tahun dari Taman Kebaya, kira-kira 6.45 petang.

“Warga emas itu terkejut apabila melihat bahagian ekor ular tedung selar berkenaan terjuntai keluar di bahagian bawah enjin kereta jenis Proton Juara yang diletakkan di dalam garaj rumahnya.

"Semasa warga emas berkenaan hendak membuka bonet kereta, dia terdengar bunyi dengusan kuat sebelum melihat ular berkenaan sedang melingkar di bahagian enjin, menyebabkan dia cepat-cepat menutup semula bonet berkenaan," katanya.

Menurutnya, tiga anggota JPAM tiba beberapa minit kemudian dan berjaya menjinakkan ular terbabit yang beratnya hampir lima kilogram.

Bagaimanapun, katanya, kira-kira setengah jam kemudian, anggotanya menerima satu lagi panggilan daripada seorang wanita berusia 25 tahun dari Kampung Brisu mengatakan terdapat seekor ular tedung selar di bawah dapur rumahnya.

“Selepas selesai menangkap ular di Taman Kebaya, kita bergerak ke Kampung Brisu, tetapi menghadapi kesukaran disebabkan ular berkenaan menyorok di bahagian dalam rak dapur itu.

“Kita terpaksa keluarkan semua peralatan yang terdapat di dalam rak dapur berkenaan satu persatu kerana bimbang ular tedung selar menyerang," katanya kepada Sinar Harian, malam kelmarin.

Bagaimanapun, katanya, usaha menangkap ular berkenaan berhasil beberapa minit kemudian menerusi teknik yang betul supaya binatang berbisa berkenaan dapat jinakkan.

"Ular tedung selar adalah sejenis haiwan menjalar berbisa yang amat sensitif, namun memiliki perasaan serta dia juga suka dibelai ketika menangkapnya," katanya.

Agency

Tiada ulasan: