13 Disember 2012

Pegang jawatan Umno, Timbalan Pengarah SPR Sabah salah guna kuasa

29 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 13 Dis: Memegang jawatan dalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan ada jawatan dalam parti politik merupakan salah guna kuasa, kata Setiausaha Majlis Pimpinan Negeri (MPN) KEADILAN Sabah, Dr Roland Chia. 

Beliau merujuk Timbalan Pengarah SPR Sabah, Aksyah Nasrah yang juga Ketua Penerangan Umno Kinabatangan.

“Isu ini sama dengan Pengerusi dan Timbalan SPR yang sebelum ini mengakui ahli Umno. Kita mahu mereka letak semua jawatan.

“Bila berperanan dalam Umno, itu salah guna kuasa. Ini adalah alat untuk mereka (Umno) menang. Dengan cara ini, sudah pasti mereka boleh tolong parti yang disertainya untuk menang,” kata Roland ketika dihubungi.

Beliau mempersoal pegawai SPR yang menganggotai mana-mana parti politik kerana akan mendedahkan ketidaktelusan badan itu terutama melibatkan proses pengundian dan daftar pemilih yang diragui semua pihak.

“Jelas ketelusan SPR sebagai badan bebas terjejas apabila orang politik ada peranan dalam SPR,” ujar Roland yang juga Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) KEADILAN.

Bagaimanapun, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, dilaporkan ‘menyokong’ kakitangan SPR menyertai parti politik.

“Boleh…tapi untuk jadi pacaba atau polling agent masa hari mengundi, bukannya jadi timbalan pengarah yang kita jelas beliau berkuasa memberi arahan. Ini tak boleh berlaku dan tak pernah ada dalam sejarah negara mahupun dunia,” kata Roland.

“Kita mahukan SPR jalankan tugas dengan adil, tanpa berat sebelah dan tanpa melibatkan parti politik. Kita ingatkan Umno BN supaya jangan guna taktik kotor meskipun sangat terdesak untuk menang pilihan raya nanti,” katanya.

keadilandaily.com/-

Tiada ulasan: