13 Disember 2012

Pembangkang Syria dapat sokongan antarabangsa

29 Muharram 1433H. [MOD] -


Lebih daripada 100 negara telah mengiktiraf pakatan pembangkang Syria yang baru, membuka jalan untuk bantuan yang lebih besar kepada pasukan yang berjuang untuk menggulingkan Presiden Bashar al-Assad, termasuk bantuan tentera.

Sokongan terhadap Pakatan Kebangsaan Syria, yang diasaskan di Qatar November lalu, telah diberikan ketika persidangan antarabangsa "Friends For Syria" di Maghribi Rabu lalu.

Pembangkang mendapat tekanan antarabangsa untuk mewujudkan satu badan yang lebih teratur dan wakil untuk menerima apa-apa bantuan yang diberikan oleh negara-negara asing.

Walaupun pakatan pembangkang mengalu-alukan langkah itu, mereka berkata mereka sedang mencari sokongan politik dan kewangan yang lebih nyata dan mereka mahu ahli-ahli kerajaan Assad dibawa ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa.

Pengiktirafan antarabangsa kepada pembangkang Libya memberi rangsangan yang besar dalam pertempuran menentang Muammar Gaddafi tahun lepas, yang kemudiannya disokong oleh serangan udara Barat.

Campur tangan ketenteraan berkemungkinan tidak wujud dalam kes Syria, di mana Syria mempunyai sokongan yang kuat dari Rusia, China dan Iran.

Menteri Luar Perancis, Laurent Fabius berkata mesyuarat di Marrakesh menunjukkan "kemajuan yang luar biasa".

Beliau berkata bahawa Kesatuan Eropah kini memperbaharui embargo senjata ke atas Syria setiap tiga bulan, bukannya setiap tahun, untuk menjadi lebih fleksibel seiring dengan apa yang berlaku di medan pertempuran.

"Hakikat bahawa pakatan, yang meminta hak untuk mempertahankan dirinya, kini diiktiraf oleh seratus negara - dengan semalam Amerika Syarikat menyokong selepas Perancis memulakannya - Saya rasa ini adalah sesuatu yang amat penting." (aljazeera.com)

harakahdaily/-

Tiada ulasan: