13 Disember 2012

Anak sungai kecil punca banjir

29 Muharram 1433H. [MOD] -


Anak sungai banjir
Tanah yang berhampiran anak Sungai Kemalau mula runtuh di tepi jalan Kampung Temeris.
KUALA PILAH – Anak sungai yang kecil tidak dapat menampung kapasiti air yang banyak menjadi punca berlakunya banjir di beberapa rumah di Kampung Temeris.

Penduduk, Abdul Talib Md Hashim, 78, berkata, anak sungai yang berada berdekatan rumahnya menyebabkan air mudah naik dan dalam masa seminggu sahaja, dua kali banjir berlaku.

Menurutnya, hanya dalam masa dua jam kawasan ini dinaiki air melibatkan enam rumah di sekitar ini.

"Air yang datang dari Kampung Kepis, Felda Kepis akan mengalir ke anak Sungai Kemalau, Temeris.

"Apabila Kampung Kepis dan Felda Kepis dilanda banjir, mereka akan menghubungi kami supaya berwaspada serta menyelamatkan barang berharga," katanya ketika ditemui di rumahnya, baru-baru ini.

Abdul Talib berkata, setiap kali banjir ternakan ikan air tawar hilang dibawa arus. rumahnya.

"Ikan tidak dapat diselamatkan dan pakcik mengalami kerugian. Sekeliling halaman rumah ditelenggami air menyebabkan pakcik sudah tawar hati untuk menternak ikan.

"Mujur rumah pakcik tinggi sedikit namun bimbang juga berikutan rumah kayu ini sudah uzur," katanya yang tinggal bersama rakannya memandangkan anaknya yang bekerja di tempat lain.

Sementara Zahari Hashim, 42, berkata, anak sungai itu bersemak tidak dibersihkan dengan warna air berkeladak.

Menurutnya, apabila anak sungai dipenuhi rumput menyebabkan air naik secara mendadak sehingga ke jalan raya.

"Pada tahun lalu, kawasan ini ditenggelami air. Kami mengakui pihak berkaitan ada membersihkan sungai tetapi tidak sempurna.

"Tanah di tepi jalan raya juga mula berlubang kesan dari banjir. Lama kelamaan jika tiada tindakan, ia akan menjadi lebih besar sekali gus menggugat struktur tanah yang lain pula," katanya.

Dalam pada itu katanya, jika dulu terdapat 50 kolam dekat sini tetapi kini hanya tinggal 10 kolam ikan yang masih lagi aktif.

“Kerana banjir sering berlaku, orang kampung sudah tidak mahu menternak ikan. Justeru itu, kami berharap pihak berkaitan dapat mengatasi masalah ini supaya kejadian banjir tidak berulang kembali.

"Kami tahu permohonan peruntukan tidak akan dapat serta merta tetapi sekurangnya penduduk kampung telah mengemukakan masalah dan berharap diberi perhatian,” katanya.

sinar/-

Tiada ulasan: