21 Jun 2012

Chin Peng makin tenat di Bangkok, lapor blog Zamkata

1 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng yang tinggal dalam buangan di Bangkok dilaporkan berada dalam keadaan tenat di sebuah hospital di ibu kota Thailand itu.

Menurut blog zamkata.blogspot.com yang dikendalikan oleh bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Tan Sri Zainuddin Maidin, Chin Peng telah dikejarkan ke sebuah hospital swasta di Bangkok dari rumahnya yang terletak di luar ibu kota negara Gajah Putih itu setelah keadaan kesihatannya semakin meruncing.

Bekas pemimpin perang gerila di hutan Malaysia dan Thailand berusia 88 tahun itu juga dilaporkan sangat uzur. Zainuddin yang mesra dipanggil Zam memetik sumber-sumber rakan Chin Peng sebagai berkata bahawa ingatan Chin Peng semakin merosot sejak beberapa bulan lalu sehingga beliau kini dikatakan tidak lagi dapat mengenali orang yang menziarahinya.

“Dua orang pembantunya cuba untuk memberitahu tentang kedatangan pelawat tetapi dia kelihatan seperti antara sedar dan tidak sedar.

“Mereka (pelawat) juga diberitahu oleh salah seorang pembantu bahawa Chin Peng telah pun bercakap mengenai kematiannya,” kata Zainuddin dalam blog tersebut.

kosmo/-

Tiada ulasan: