21 Jun 2012

Jeritan tukang rumah jadi penyelamat

1 Syaaban 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU - Jeritan seorang tukang rumah menyelamatkan dua anak-beranak dalam kebakaran di Kampung Penambang di sini semalam.

Kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.30 petang itu, disedari oleh Wan Nor Fatihah Wan Hanafi, 14, yang ketika itu sedang menyiapkan kerja sekolah di ruang tamu rumah terbabit.

Wan Nor berkata, semasa kejadian, dia baru membuka buku sekolahnya dan terkejut apabila seorang tukang rumah yang berada di luar berteriak mengatakan ternampak api bermula dari dalam sebuah bilik rumah itu.

“Saya hanya datang ke rumah milik nenek saudara, Zaida Sulaiman, 57 yang tiada di rumah kerana menunaikan umrah di Mekah. Semasa kejadian ibu, sedang mandi dan selepas mendengar teriakan pekerja itu saya terus dapatkan ibu yang berada di dalam bilik air yang ketika itu sudah berpakaian dan terus keluar dari rumah,” katanya.

Menurutnya, nasib baik tukang rumah itu menjerit mengatakan ternampak api, jika tidak mungkin mereka berdua terperangkap dalam kebakaran itu.

Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Kota Bharu, Yazulia Yahya berkata, tiga jentera bersama 20 anggota dihantar ke tempat kejadian.

“Pihak kami menerima panggilan kira-kira jam 3.07 petang dan tiba pada jam 3.25 petang. Semasa kami sampai, hampir 100 peratus rumah terbabit sudah terbakar,” katanya.

Punca kejadian masih disiasat dan kerugian dianggarkan RM110,000.

Sinar Harian

Tiada ulasan: