28 Disember 2011

11 Pati wanita dicekup

3 Safar 1433H. [MOD] -

IPOH - Tak serik! Walaupun serbuan dilakukan beberapa kali, namun pengusaha pusat hiburan, pusat spa dan refleksologi yang menyalahgunakan tempat tersebut untuk tujuan tidak bermoral masih berdegil dan meneruskan kegiatan mereka.

Dalam Operasi Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja/Pendatang Asing Tanpa Izin (6P) di sekitar Parit Buntar, Taiping dan Ipoh kelmarin, 11 wanita warga asing termasuk seorang lelaki tempatan ditahan.

Pada operasi tersebut, seramai 63 warga asing diperiksa dalam serbuan yang dilakukan di sekitar pusat hiburan, pusat spa dan refleksologi serta hotel murah di kawasan berkenaan.

Operasi itu diketuai Timbalan Penolong Pengarah Imigresen, Mohamad Rahmat Abdul Manap yang membabitkan 22 pegawai dari Jabatan Imigresen Negeri serta dibantu tujuh pegawai SPRM Negeri.

“Daripada pemeriksaan itu, kita menahan 11 wanita warga asing berusia antara 18 dan 41 tahun atas pelbagai kesalahan Imigresen seperti tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah dan tinggal lebih tempoh dan tinggal lebih tempoh selain gagal mendaftarkan diri dalam program pemutihan 6P.

“Mereka disiasat di bawah Akta Imigresen 1959/63 dan Peraturan Imigresen 1963,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Menurutnya, daripada jumlah itu, 10 daripadanya merupakan warga Thailand, seorang warga Myanmar manakala seorang lelaki tempatan yang dipercayai penjaga pusat hiburan tersebut.

“Ketika ditahan mereka menggunakan pelbagai alasan untuk cuba melepaskan diri malah ada dalam kalangan pelanggan yang turut merungut ketika kami sibuk menjalankan tugas,” ujarnya.

Menurutnya, semua warga asing yang ditahan itu akan dihantar ke Depot Tahanan Langkap dekat sini untuk siasatan lanjut sebelum didakwa atau diusir pulang ke negara asal.

“Manakala lelaki Malaysia yang berusia 42 sudah dibebaskan dengan jaminan polis sementara menunggu siasatan lanjut dijalankan ke atasnya,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: