28 Disember 2011

Haniza: Peruntukan RM2.71b Suatu Kebiadaban Demokrasi

3 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 28 DIS: Tindakan penyaluran dana berjumlah RM 2.71billion seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk pembangunan Selangor tanpa melalui kerajaan negeri jelas menunjukkan kebiadaban kerajaan persekutuan terhadap Selangor.

Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Haniza Talha berkata, kerajaan negeri merupakan kerajaan yang sah hasil dari pilihan rakyat melalui proses demokrasi dan sepatutnya kerajaan persekutuan menghormati dan bukannya mengenepikan kerajaan negeri.

"Saya nampak, kalau kerajaan negeri melakukan perkara ini menunjukkan mereka tidak menghormati dari segi hak demokrasi rakyat Selangor yang telah memilih kerajaan yang sah. Jadi kalau kerajaan persekutuan memilih agensi-agensi lain yang mengenepikan kerajaan negeri dari segi undang-undang yang sah, ini satu tindakan yang menghina proses pilihanraya dan pilihan yang telah dibuat rakyat.

"Perkara ini tidak berlaku seperti ini sebenarnya. Maknanya disini kerajaan persekutuan dengan terang-terang menujukkan perangainya yang biadap sedangkan pilihanraya dia juga yang buat.

Bila pilih kerajaan negeri yang sah, melalui proses yang sah, tapi dia tidak mengiktiraf. Ada tanda soal besar disitu sebenarnya dengan sikap kerajaan persekutuan yang mengenepikan kerajaan negeri yang sah," katanya yang juga Ahli Jawatankuasa Selcat.

Jelasnya, penubuhan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) adalah untuk memastikan sisitem urus tadbir negeri berjalan lancar dengan mengikut lunas dan saluran yang betul.

Bidang kuasa Selcat berdasarkan peruntukan kuasa yang diberikan oleh Dewan Undangan Negeri. Untuk perkara ini adalah diluar bidang kuasa Selcat.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin mendakwa jumlah peruntukkan yang diumumkan Najib adalah untuk digunakan oleh pemimpin Umno-Barisan Nasional dalam pilihanraya akan datang.

Bagi Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, beliau pula berpendapat, perkara ini merupakan tindakan salah guna kuasa yang tidak bertanggungjawab memandangkan ianya melibatkan penggunaan wang rakyat.

Ujar Haniza lagi, kerja-kerja pemantauan bukan terletak pada kerajaan negeri sebaliknya tanggungjawab badan bebas.

"Proses penyaluran peruntukkan ini dah salah. Dia tidak memberikan peruntukan kepada kerajaan negeri. Kenapa kerajaan negeri lain dia tidak buat macam tu?

"Ini menunjukkan kebodohan pimpinan kerajaan persekutuan. Jahilnya mereka tentang proses demokrasi dizahirkan sekarang. Mereka tidak memahami proses demokrasi. Kalau mereka mengiktiraf proses demokrasi, sepatutnya mereka mengiktiraf kerajaan yang dipilih," katanya ketika dihubungi TVSelangor.

tv selangor/-

1 ulasan:

jarum mas berkata...

dajal dah turun kemuka bumi ini...nama dajal tu ialah umno